Δευτέρα, 23 Αυγούστου 2010

ΔΙΑΚΟΠΗ ΚΑΠΝΙΣΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΑΥΞΗΣΗ ΒΑΡΟΥΣ





Η διακοπή του καπνίσματος μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του βάρους από 0 έως 3 το πολύ κιλά, που οφείλεται σε μικρή πτώση του βασικού μεταβολισμού (2-3%). Όμως, αυτή η αύξηση συμβαίνει μόνο όταν ο τέως πια καπνιστής δεν αλλάξει τίποτα στη διατροφή και στη φυσική του δραστηριότητα. Επιπλέον, το φαινόμενο είναι παροδικό, και μέσα σε ένα εξάμηνο (μέχρι να προσαρμοστεί ο μεταβολισμός στην απουσία της νικοτίνης) τα κιλά αυτά χάνονται χωρίς καμία προσπάθεια από τη μεριά του ατόμου.


Μεγαλύτερη αύξηση βάρους (συνήθως γύρω στα 10 κιλά) υποδηλώνει ότι το άτομο άλλαξε τη διατροφή του και έτρωγε πολύ περισσότερη τροφή απ’ ότι πριν να κόψει το τσιγάρο. Πιθανοί λόγοι που οδήγησαν στην αύξηση κατανάλωσης τροφής είναι: 1) η λαιμαργία, που είναι στερητικό σύμπτωμα και μπορεί να διαρκέσει 2-3 εβδομάδες 2) η βελτίωση της όσφρησης και της γεύσης που συμβαίνει μέσα σε 2-3 μέρες από τη διακοπή του καπνίσματος και κάνει τα φαγητά να φαίνονται πιο νόστιμα 3) το τσιμπολόγημα, που συμβαίνει συνήθως όταν ΔΕΝ έχουμε αντικαταστήσει τη «δραστηριότητα» του καπνίσματος με άλλες δραστηριότητες για να απασχολούμε τα χέρια και το μυαλό μας.


Πώς μπορούμε να κόψουμε το τσιγάρο χωρίς να βάλουμε ούτε γραμμάριο;


Έχοντας υπόψη ότι τα στερητικά συμπτώματα (νεύρα, νευρικότητα, αϋπνίες, λαιμαργία, εξάψεις και εφιδρώσεις) διαρκούν 2 έως 3 εβδομάδες, πρέπει να είμαστε έτοιμοι να τα αντιμετωπίσουμε. Σημεία – κλειδιά:


¨ Νερό: Πίνουμε πολύ νερό για να φύγει πιο γρήγορα η νικοτίνη από το αίμα και για να καταπολεμήσουμε τη λαιμαργία


¨ Μικρά συχνά γεύματα: Τρώμε προγραμματισμένα μικρά και συχνά γεύματα ώστε να καταπολεμήσουμε τη λαιμαργία και το τσιμπολόγημα


¨ Σνακ χαμηλών θερμίδων: Έχουμε διαθέσιμα σνακ χαμηλών θερμίδων (φρούτα, λαχανικά, γιαούρτι) για να «τσιμπολογούμε» υγιεινά. Αποφεύγουμε να έχουμε στο σπίτι σνακ τύπου πατατάκια, σοκολάτες, γλυκά κτλ


¨ Φρούτα και λαχανικά: Αυξάνουμε τα φρούτα και τα λαχανικά στη διατροφή μας για την αποτοξίνωση του οργανισμού


¨ Αποφεύγουμε την κατανάλωση καφέ, αλκοόλ και γευμάτων πλούσιων σε λιπαρά, καθώς αυτά συνήθως «σηκώνουν» τσιγάρο


¨ Φυσική δραστηριότητα: Αυξάνουμε τη φυσική μας δραστηριότητα (π.χ. με περπάτημα, δουλειές του σπιτιού κτλ.) για να μειώσουμε τα στερητικά συμπτώματα και να εξασφαλίσουμε ένα σταθερό βάρος


¨ Κίνητρα: Καταγράφουμε τα κίνητρα που μας οδήγησαν στο να πάρουμε την απόφαση να κόψουμε το τσιγάρο, και όταν αισθανθούμε έντονη ανάγκη να καπνίσουμε, τα ξαναδιαβάζουμε.


Είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε πως όταν νιώσουμε έντονη επιθυμία για τσιγάρο, αυτή περνά σε 2-3 λεπτά. Αυτό μπορεί να συμβαίνει για 2 περίπου εβδομάδες (όσο διαρκεί το στερητικό σύνδρομο). Τις πρώτες ημέρες αυτή η επιθυμία θα εμφανιστεί αρκετές φορές, όμως θα έχει σταδιακή μείωση σε συχνότητα. Αφού περάσουν οι πρώτες 2-3 εβδομάδες, έχουμε «τελειώσει» με το στερητικό σύνδρομο, και έχουμε να κάνουμε ΜΟΝΟ με τη συνήθεια.


Καπνιστές που δεν έχουν κόψει ποτέ το τσιγάρο συνήθως βιώνουν ένα άγχος για το πώς θα είναι η ζωή τους χωρίς αυτό και αυτό είναι φυσιολογικό. Σταματώντας το κάπνισμα θα γνωρίσουν μια νέα πλευρά του εαυτού τους, η οποία δεν συνοδεύει την κάθε δραστηριότητα ή στιγμή με το τσιγάρο. Σεβαστείτε το χρόνο που χρειάζεται ο εαυτός σας για να προσαρμοστεί στις νέες του συνήθειες. Γνωρίστε αυτή την πλευρά του και είναι σίγουρο ότι είναι πολύ καλύτερη.


Το μυστικό για να μην γίνετε ποτέ ξανά καπνιστές είναι να συνειδητοποιήσετε ότι ο εγκέφαλός σας ως καπνιστής ή τέως καπνιστής είναι και θα είναι για πάντα εθισμένος στη νικοτίνη, και γι αυτό το λόγο ο μόνος τρόπος για να μην ξαναρχίσετε τσιγάρο είναι να μην ξαναβάλετε νικοτίνη στον οργανισμό σας, με κανέναν τρόπο.


Γράφει η ΚΑΤΣΑΡΟΥ ΒΙΒΗ (Κλινικός Διατροφολόγος – Διαιτολόγος MSc)

http://greveniotis.gr/ind

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου