Τετάρτη, 14 Ιουλίου 2010

«Light» δεν σημαίνει χωρίς θερμίδες


Σε γενικές γραμμές, ο κ. Αντώνης Ζαμπέλας συμβουλεύει να προτιμάτε τα τρόφιμα που αναγράφουν στις ετικέτες τους ότι είναι χαμηλά σε κορεσμένα λιπαρά, πρόσθετα σάκχαρα και νάτριο, καθώς και απαλλαγμένα από βλαβερά τρανς (υδρογονωμένα) λίπη. Ταυτόχρονα, πρέπει να είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και στερόλες ή στανόλες, οι οποίες μειώνουν τα επίπεδα της «κακής» χοληστερόλης στο αίμα, ενώ αντίθετα αυξάνουν την «καλή» και συνεπώς προστατεύουν από την καρδιαγγειακή νόσο. Σε όφελος της υγείας είναι και η προτίμηση στα light προϊόντα, αρκεί να μην ξεχνάτε ότι η ένδειξη light δεν σημαίνει «χωρίς θερμίδες». Συνεπώς, η ένταξη τέτοιων προϊόντων στο καθημερινό μενού δεν πρέπει να γίνεται άλλοθι ώστε να καταναλώνονται σε υπερβολικές ποσότητες, γιατί τότε επιβαρύνουν τον οργανισμό με πολλές περιττές θερμίδες. Τέλος, ο ειδικός υπενθυμίζει ότι τα συστατικά στις ετικέτες αναγράφονται σε σειρά ανάλογη της περιεκτικότητάς τους, οπότε καλό είναι να αποφεύγετε τα προϊόντα που αναγράφουν τα λίπη πρώτα-πρώτα. Οι πηγές λίπους στα συσκευασμένα τρόφιμα περιλαμβάνουν έλαια, κρόκο αυγού ή λαρδί, ενώ εξίσου παραπλανητικές μπορεί να είναι οι ενδείξεις για την ζάχαρη, που αναφέρεται και σαν μαλτόζη, μελτοδεξτρόζη ή «σιρόπι».
ΟΡΟΛΟΓΙΑ
Μειωμένων θερμίδων ή διαίτης ή light: 30% λιγότερες θερμίδες από το πλήρες προϊόν.
Λίγες θερμίδες: μέχρι 40 kcal ανά 100 γρ. προϊόντος ή μέχρι 20 kcal ανά 100 ml προϊόντος.
Χωρίς θερμίδες: λιγότερες από 4 θερμίδες ανά 100 ml. Για τα επιτραπέζια γλυκαντικά, λιγότερες από 0,4 θερμίδες ανά μερίδα.
Χαμηλά ή μειωμένα λιπαρά: μέχρι 3 γρ. λίπους στα 100 γρ. προϊόντος ή μέχρι 1,5 γρ. λίπους στα 100 ml. Eιδικά για το ημι-αποβουτυρωμένο γάλα μέχρι 1,8 γρ. λίπους στα 100 ml.
Χωρίς χοληστερόλη: λιγότερα από 2 mg χοληστερόλης και λιγότερα από 2 γρ. κορεσμένου λίπους ανά μερίδα.
Χωρίς λίπος: μέχρι 0,5 γρ. λίπους στα 100 γρ. προϊόντος.
Χαμηλά ή μειωμένα σάκχαρα: μέχρι 5 γρ. στα 100 γρ. προϊόντος ή μέχρι 2,5 γρ. στα 100 ml.
Χωρίς ζάχαρη: μέχρι 0,2 γρ. στα 100 γρ. προϊόντος.
Μη προστιθέμενη ζάχαρη: χωρίς ζάχαρη, μέλι, φρουκτόζη και συμπυκνωμένο διάλυμα σακχάρου ή φρούτου.
Μειωμένο νάτριο: 25% λιγότερο νάτριο από το πλήρες προϊόν.
Χαμηλό σε νάτριο: μέχρι 120 mg στα 100 γρ. ή 100 ml προϊόντος.
Πολύ χαμηλό σε νάτριο: μέχρι 40 mg στα 100 γρ. ή 100 ml. προϊόντος.
Χωρίς νάτριο: λιγότερα από 5 mg στα 100 γραμ. ή 100 ml. προϊόντος.
Υψηλή περιεκτικότητα σε ίνες: τουλάχιστον 6 γρ. ινών στα 100 γρ. προϊόντος.
Αλεύρι σίτου: άσπρο αλεύρι, όχι ολικής άλεσης.
ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΤΙΚΟΙ ΟΡΟΙ
Ελαφρύ: χαμηλής περιεκτικότητας σε θερμίδες, κάτι που εξαρτάται και από τον τρόπο κατανάλωσης.
Υγιεινό: χαμηλής περιεκτικότητας σε ολικό και κορεσμένο λίπος. Επίσης, η περιεκτικότητά του σε χοληστερόλη δεν υπερβαίνει τις διεθνείς συστάσεις. Μπορεί ωστόσο να περιέχει ζάχαρη και δεν είναι απαραίτητα κατάλληλο για συγκεκριμένα διαιτολόγια.
Φυσικό: δεν έχει καμία σχέση με το υγιεινό. Δεν υπάρχουν προδιαγραφές για τη χρήση του όρου.
Μέρος δίαιτας με λίγες θερμίδες: υπό προϋποθέσεις ισχύει για κάθε τρόφιμο.
ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
• Προκειμένου να αναγράφεται η περιεκτικότητα του τροφίμου σε βιταμίνες και μέταλλα, πρέπει να αντιστοιχεί στο 1/6 της ημερήσιας συνιστώμενης δόσης.
• Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη νατρίου για υγιή άτομα ορίζεται στα 2 γρ. νατρίου ή στα 5 γρ. άλατος. Το αντίστοιχο όριο για τους υπερτασικούς είναι πολύ χαμηλότερο.
• 5-10 γρ. φυτικών ινών την ημέρα μειώνουν την κακή LDL χοληστερόλη στο αίμα κατά 5%.
• Η ανώτατη επιτρεπόμενη πρόσληψη σε βλαβερά τρανς λιπαρά οξέα έχει καθοριστεί στο 1% της συνολικής κατανάλωσης λίπους.
• Οι διεθνείς επιστημονικές εταιρείες συστήνουν την πρόσληψη 1 γρ. ιχθυέλαιων ω-3 την ημέρα για τη μείωση του καρδιαγγειακού κινδύνου στο γενικό πληθυσμό.
• Η συνιστώμενη ημερήσια δόση για τις φυτικές στερόλες είναι 2 γρ. και σύμφωνα με μελέτες η ποσότητα αυτή μειώνει κατά 10 % την κακή χοληστερόλη. Σύμφωνα με τις συστάσεις της Αμερικανικής Καρδιολογικής Εταιρείας, η ανώτατη ημερήσια πρόσληψη σε φυτικές στερόλες δεν πρέπει να ξεπερνά τα 3 γρ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου