Τετάρτη, 21 Ιουλίου 2010

Μεταβολισμός και άσκηση



Ο ανθρώπινος οργανισμός προκειμένου να διατηρήσει τις σωματικές του λειτουργίες (κατανάλωση τροφής και μετατροπή της σε ενέργεια, σωματική ανάπτυξη, φυσικές δραστηριότητες και ένα πλήθος άλλων λειτουργιών) έχει ανάγκη από ένα ελάχιστο ποσό ενέργειας. Η ενεργειακή αυτή ανάγκη ονομάζεται μεταβολισμός.
Ο μεταβολισμός είναι ζωή! Αντιπροσωπεύει την ανθρώπινη ενέργεια και αντικατοπτρίζει το πόσο γρήγορα το σώμα χρησιμοποιεί τα ενεργειακά του αποθέματα.
Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν το μεταβολισμό;
Ο μεταβολισμός σχετίζεται άμεσα με την ποσότητα του μεταβολικά ενεργού ιστού στο σώμα μας, του ιστού δηλαδή που καταναλώνει περισσότερη ενέργεια.
Οι παράγοντες που επηρεάζουν το μεταβολισμό είναι γενετικοί (ηλικία, φύλο, σωματότυπος, ορμόνες), η σύσταση του σώματος (ο μυϊκός ιστός είναι πιο ενεργός από το λιπώδη και κατά συνέπεια ένας άνθρωπος που έχει περισσότερο ανεπτυγμένο το μυϊκό του σύστημα θα έχει και υψηλότερο μεταβολικό ρυθμό) και περιβαλλοντικοί (για παράδειγμα, η έκθεση στο κρύο προκαλεί «τρέμουλο» που αυξάνει το μεταβολισμό).
Πώς μπορώ να υπολογίσω το μεταβολικό ρυθμό μου;

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να υπολογίσετε το μεταβολισμό σας, το αποτέλεσμα όμως είναι πάντα προσεγγιστικό. Μια αξιόπιστη μέτρηση πραγματοποιείται σε ειδικό εργαστήριο μετά από 12ωρη νηστεία και με το άτομο ξαπλωμένο σε συνθήκες ηρεμίας. Παρόλα αυτά, υπάρχουν αρκετοί τύποι για τον προσδιορισμό της ημερήσιας θερμιδικής σας κατανάλωσης. Ένας πολύ απλός υπολογισμός είναι μία θερμίδα ανά κιλό σωματικού βάρους ανά ώρα. Έτσι, μια γυναίκα 55 κιλών έχει βασικό μεταβολικό ρυθμό: 1 θερμίδα χ 55 κιλά χ 24 ώρες = 1320 θερμίδες.
Πρόσθετη ενέργεια δαπανάται κατά τη διάρκεια της ημέρας μέσω της σωματικής δραστηριότητας (περπάτημα, ανεβοκατέβασμα σκάλας, δουλειές σπιτιού, τρέξιμο, χορός).
Τι αποτέλεσμα έχει η μυϊκή άσκηση στο μεταβολισμό;
Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, ο μεταβολικός ρυθμός μετράται με το άτομο ξαπλωμένο και απόλυτα ήρεμο. Είναι επόμενο, οποιαδήποτε σωματική δραστηριότητα να προκαλεί αύξηση στο μεταβολισμό και κατά συνέπεια αύξηση της ενεργειακής δαπάνης. Ελαφρές φυσικές δραστηριότητες όμως όπως το κάθισμα στο γραφείο, η δακτυλογράφηση, η μαγειρική, αυξάνουν το μεταβολικό ρυθμό αλλά η αύξηση που προκαλείται είναι αμελητέα.
Είναι απαραίτητη η ενασχόληση με μέτρια ή έντονη σωματική άσκηση προκειμένου να αυξηθεί ο μεταβολισμός σε αξιόλογο βαθμό. Επιπρόσθετα, η άσκηση συμβάλει στη διατήρηση και στην, υπό συνθήκες, αύξηση της μυϊκής μάζας, η οποία αποτελεί σημαντικό παράγοντα του μεταβολισμού. Γίνεται κατανοητό λοιπόν ότι με τη μυϊκή άσκηση διατηρείται ο μυϊκός ιστός και υπάρχει περισσότερος όγκος και μεγαλύτερη επιφάνεια για την κατανάλωση ενέργειας.
Η άσκηση δε χρειάζεται μόνο για να γίνει το σώμα μας καλλίγραμμο, βοηθά στο να καταναλώνουμε θερμίδες ικανοποιητικά και πάνω απ’ όλα στο να κρατάμε το μεταβολισμό μας συνεχώς σε εγρήγορση!
28-03-06 - Φάκελοι - Κατερίνα Παπαντάκου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου