Δευτέρα, 12 Ιουλίου 2010

Λειτουργικά τρόφιµα



Η υγεία µας επιβαρύνεται καθηµερινά από διάφορους παράγοντες. Πλέον έχουµε όµως ένα δυνατό σύµµαχo: τα λειτουργικά τρόφιµα.
Ψωµί, γιαούρτι, µαργαρίνη, γάλα, χυµοί και άλλα τρόφιµα που καταναλώνουµε καθηµερινά έχουν πλέον εµπλουτιστεί µε αποτέλεσµα να περιέχουν θρεπτικά συστατικά που παρέχουν ευεργετική δράση για τον οργανισµό, ενώ µπορούν να µειώσουν και τον κίνδυνο χρόνιων νοσηµάτων. Πρόκειται για τα λεγόµενα λειτουργικά ή αλλιώς «έξυπνα» τρόφιµα που δηµιουργήθηκαν για να καλύψουν πληρέστερα τις οργανικές µας ανάγκες και ανταποκρίνονται µε επιτυχία στο σύγχρονο τρόπο ζωής. Συµβουλευτείτε τον γιατρό σας, βάλτε τα στην καθηµερινότητά σας και δείτε τα οφέλη τους στην πράξη.
Γνωριμία με τα λειτουργικά
Αν και έχουν µπει εδώ και καιρό στα ράφια των σούπερ µάρκετ και στη ζωή µας, πολλοί από εµάς ακόµα δεν ξέρουµε αρκετά γι’ αυτά. Καιρός να τα γνωρίσουµε καλύτερα.
Ο όρος «λειτουργικά τρόφιµα» αναφέρεται σε τρόφιµα τα οποία, εκτός από την κατεξοχήν διατροφική τους αξία, περιέχουν και επιπλέον συστατικά (που συνήθως προέρχονται από φυσικές πηγές), τα οποία δρουν ευεργετικά σε συγκεκριµένες λειτουργίες του οργανισµού. Επιπλέον, σύµφωνα µε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ένα τρόφιµο µπορεί να θεωρηθεί λειτουργικό όταν, «πέρα από την κατάλληλη θρεπτική του αξία, είναι επαρκώς αποδεδειγµένο ότι δρα ευεργετικά σε µία ή περισσότερες λειτουργίες του οργανισµού έτσι ώστε να βελτιώνει την υγεία ή να µειώνει τον κίνδυνο ασθενειών». Χαρακτηριστικά παραδείγµατα λειτουργικών τροφίµων είναι γαλακτοκοµικά προϊόντα εµπλουτισµένα µε φυτικές στερόλες που µειώνουν τη χοληστερόλη, δηµητριακά πρωινού µε έξτρα βιταµίνες και σίδηρο (χωρίς ζάχαρη), γιαούρτι µε προβιοτικά ή πρεβιοτικά για την υγεία του εντερικού σωλήνα, προϊόντα που έχουν εµπλουτιστεί µε ω-3 λιπαρά οξέα για την οµαλή καρδιακή λειτουργία κ.ά.
Με τον όρο λειτουργικά τρόφιμα εννοούμε τα τρόφιμα που περιέχουν συστατικά, επιπρόσθετα ή μη, τα οποία έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν ένα συγκεκριμένο όφελος για την υγεία. Αν και τα τρόφιμα αυτά έχουν πολλές φορές οριστεί και περιγραφεί από πολλούς επιστήμονες, δεν υπάρχει ένας ενιαίος, κοινώς αποδεκτός ορισμός για αυτή την κατηγορία των τροφίμων. Μάλιστα, στις περισσότερες χώρες δεν υπάρχει προσδιορισμός του όρου «λειτουργικά τρόφιμα» στη νομοθεσία.
Είναι κατάλληλα για όλους;
Τα λειτουργικά τρόφιµα προορίζονται για άτοµα ή πληθυσµιακές οµάδες των οποίων η συνηθισµένη διατροφή ή οι γενικότερες διατροφικές συνήθειες δεν ικανοποιούν τις ανάγκες τους σε συγκεκριµένα θρεπτικά συστατικά. Για παράδειγµα, δεδοµένου ότι η χαµηλή πρόσληψη φυλλικού οξέος µπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο εµφάνισης προβληµάτων στο νευρικό σωλήνα σε νεογνά, αν µια έγκυος δεν προσλαµβάνει αρκετό από την κανονική της διατροφή, θα πρέπει να προτιµά τρόφιµα εµπλουτισµένα µε αυτό το συστατικό, π.χ. ψωµί. Κάτι αντίστοιχο ισχύει και για τα προϊόντα που είναι εµπλουτισµένα µε φυτικές στερόλες και προορίζονται για άτοµα µε υψηλή χοληστερίνη.
Βέβαια δεν είναι πάντα απαραίτητο να συντρέχει ιδιαίτερος λόγος για να βάλουµε στη διατροφή µας τα λειτουργικά τρόφιµα. Αν, για παράδειγµα, δεν τρώµε αρκετό ψάρι, καλό είναι να προτιµάµε τρόφιµα που είναι εµπλουτισµένα µε ω-3 λιπαρά οξέα, τα οποία µπορούν να συµβάλουν στην επαρκή πρόσληψη αυτού του συστατικού σε όλες τις ηλικιακές οµάδες. Ωστόσο, επειδή από µόνοι µας δεν µπορούµε να γνωρίζουµε ποια συστατικά έχουµε ανάγκη και σε ποιες ποσότητες, η κατανάλωση των λειτουργικών τροφίµων πρέπει να γίνεται πάντα µε τη σύµφωνη γνώµη και τη συµβουλή του γιατρού µας.
Τα λειτουργικά τρόφιµα δηµιουργήθηκαν για να καλύψουν πληρέστερα τις οργανικές µας ανάγκες. Για να είναι αποτελεσµατικά όµως πρέπει να συνδυάζονται πάντα µε ισορροπηµένη διατροφή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου