Πέμπτη, 3 Μαρτίου 2011

Διατροφή των παιδιων


Σύμφωνα με τα δεδομένα των τελευταίων χρόνων, ένα στα τέσσερα παιδιά της χώρας μας είναι παχύσαρκα. Αυτά δεν είναι νέα, θα μας πείτε. Ούτε το γεγονός πως αυτοί οι αριθμοί οφείλονται σε κακές διατροφικές συνήθειες είναι νέα. Είναι συχνό φαινόμενο παρ' όλα αυτά, πολλοί γονείς να αγνοούν απλούς κανόνες διατροφής.
 Γι’ αυτό, μιλήσαμε με την κλινική διαιτολόγο – διατροφολόγο, κ. Μαρία Κολοτούρου, συμβουλευτήκαμε την Ελληνική Εταιρία Παιδιατρικής Γαστρεντερολογίας, Ηπατολογίας και Διατροφής, και συγκεντρώσαμεόλα τα «πρέπει» και τα «μη» του παιδικού πιάτου, για να μαθαίνουν οι παλιοί, και να… τρώνε οι καινούριοι. 


Βρεφική διατροφή 
Όταν το νέο μέλος της οικογένειας έρχεται στον κόσμο, τα πράγματα είναι απλά: 
Το βρέφος σας χρειάζεται μόνο το μητρικό γάλα για να τραφεί. Μέχρι πότε, όμως; 
Κατά την διάρκεια των έξι πρώτων μηνών της ζωής οι ανάγκες του βρέφους καλύπτονται αποκλειστικά από τον μητρικό θηλασμό ή το γάλα πρώτης βρεφικής ηλικίας, σύμφωνα με τις οδηγίες της Ελληνικής Εταιρίας Παιδιατρικής Γαστρεντερολογίας, Ηπατολογίας και ΔιατροφήςΣημαντικό είναι να αποφύγετε την στερεά τροφή σε αυτό το διάστημα, καθώς συχνά συνδέεται με την εμφάνιση αλλεργιών στο παιδί, ενώ το πεπτικό του σύστημα αναπτύσσεται ακόμα και δεν είναι έτοιμο να δεχθεί κάτι παραπάνω από το μητρικό γάλα. Άλλωστε, η πρόωρη εισαγωγή στην στερεά τροφή μπορεί να οδηγήσει σε φαινόμενα υπερφαγίας και παιδικής παχυσαρκίας. 

«Στο επόμενο διάστημα, και μέχρι να γίνει δύο ετών, το μητρικό γάλα λειτουργεί ως συμπληρωματική διατροφή», συμπληρώνει η διατροφολόγος, κ. Μαρία Κολοτούρου. Με άλλα λόγια, μετά τους έξι μήνες, εκτός από τον θηλασμό, μπορεί να προστεθεί και η στερεά τροφή στο διαιτολόγιο του μωρού σας. Συνήθως ξεκινάμε με κρέμες από ρυζάλευρο και σιγά – σιγά προσθέτουμε κι άλλα τρόφιμα στην διατροφή του.Στην δέυτερη βρεφική ηλικία, δηλαδή στην φάση του απογαλακτισμού, η Ελληνική Εταιρεία Παιδικής Γαστρεντερολογίας, Ηπατολογίας και Διατροφής συνιστά το γάλα να καλύπτει περίπου το 40% των ενεργειακών αναγκών του παιδιού, δηλαδή περίπου 500mL ημερησίως. 

Μια καλή αρχή για την εισαγωγή στην στερεά τροφή είναι ταλαχανικά. Αφού εξοικειωθεί με αυτά επί αρκετές ημέρες, μπορείτε να συνεχίσετε με φρούτα. Μετά τους οκτώ μήνες, έρχεται η ώρα των πρωτεϊνών, καθώς το παιδί σας είναι έτοιμο να εισαχθεί στον «κόσμο» του κρέατος. 
Σε κάθε περίπτωση, όπως μας λέει η ειδικός και όπως προτείνει η Ελληνική Εταιρεία Παιδιατρικής Γαστρεντερολογίας, Ηπατολογίας και Διατροφής, αφήνουμε το παιδί να εξοικειωθεί με ένα είδος τροφής πριν συνεχίσουμε με κάποιο άλλο, και δοκιμάζουμε, γιατί πάντοτε υπάρχουν οιπιθανότητες αλλεργιών. Επίσης, προσέχουμε ειδικές κατηγορίες προϊόντων, όπως είναι το γάλα αγελάδας και το αυγό, για τα οποία ισχύουν ειδικοί κανόνες. Τα παραπάνω τρόφιμα δεν επιτρέπονται πριν το παιδί συμπληρώσει το πρώτο του έτος. 

Φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η αρχή είναι το ήμισυ του παντός: Όταν ξεκινάτε να δίνετε στο παιδί σας στερεά τροφή, στην ουσία του δίνετε την βάση, το μέτρο σύγκρισης για τις διατροφικές του συνήθειες σε όλη την υπόλοιπη ζωή του. Επομένως, είναι συνετό να μην προχωρήσετε σε υπερβολές σε αυτό το κρίσιμο διάστημα. 

Για περισσότερες πληροφορίες γύρω από τους διατροφικούς κανόνες κατά την κρίσιμη περίοδο του πρώτου έτους, μπορείτε να δείτε αναλυτικά τις οδηγίες της Ελληνικής Εταιρείας Παιδιατρικής Γαστρεντερολογίας, Ηπατολογίας και Διατροφής πατώντας εδώ. Ακατάλληλα για τους πρώτους μήνες τρόφιμα, οδηγίες απογαλακτισμού, η θέση του γάλακτος σε κάθε ηλικία και πολλές ακόμη πληροφορίες βρίσκονται εκεί.

Μύθοι… στα παιδικά πιάτα Από την στιγμή που το παιδί σας άρχισε να περπατάει και μέχρι και την σχολική και εφηβική του ηλικία, τα σωστά διατροφικά πρότυπα είναι εξίσου σημαντικά για την ανάπτυξή του. Ποιες παρεξηγήσεις, όμως, έχουμε κληρονομήσει και εφαρμόσει στο τάισμα των παιδιών μας; 

- Το γάλα «Σίγουρα το γάλα είναι πολύ σημαντικό στην διατροφή ενός παιδιού, αλλά πολύ συχνά οι γονείς το παρακάνουν, “μπουκώνοντας” το παιδί με υπερβολικές ποσότητες», μας λέει η κλινική διαιτολόγος - διατροφολόγος, κ. Κολοτούρου. Το να πιέζουμε τα παιδιά να πίνουν όλο και περισσότερο γάλα αφενός το κάνει αντιπαθές σε αυτά και αφετέρου, όπως μας λέει η ειδικός, «τους στερούμε τα θρεπτικά συστατικά άλλων τροφίμων, όπως τα φρούτα και τα λαχανικά». 
- Τρόφιμα που προκαλούν «πνίξιμο» Μέχρι τα τέσσερα έτη τους, τα παιδιά είναι καλό να αποφεύγουν τροφές όπως η τσίχλα, οι ξηροί καρποί, το

popcorn, οι σκληρές καραμέλες και τα σταφύλια, οι οποίες είναι οι «συνήθεις ύποπτοι» πνιγμού, καθώς μπορούν εύκολα να σταθούν στον λαιμό τους. 


του Γιώργου Κόκουβα




πηγή http://www.in2life.gr/home/child/articles/195023/article.aspx?m=14

1 σχόλιο: